Live is short,eat dessert first! ( Viure és curt,menja les postres primer!)

dimarts, 29 de juny del 2010

Caramel


L'escenari principal d'aquesta pel.lícula té lloc en una perruqueria tot i que ara se'n diu "saló de bellesa" ubicada a Beirut.
5 dones en edats compreses entre els 25 i els 60 anys coincideixen sovint. Un món de cara endins. Una disecció de la societat libanesa a través de la quotidianitat. Sens dubte s'hi apleguen una sèrie de tòpics sobre la identitat i la complicitat femenines. Les converses a l'entorn de la vida sentimental i la preocupació per l'aspecte físic. Però Nadine Labaki, directora i actriu en la pel.lícula assumeix els tòpics i hi dóna una volta discretament presentant un món femení condicionat per una sèrie de convencions i repressions.
Tot i presentar-se com una pel.lícula amable entre la comèdia i el drama, es reflecteix la tensió entre modernitat i tradició a la societat libanesa. En l'ambient sura el pes d'una moral en el si d'una societat fortament patriarcal.
Hi ha una aposta però per la tolerància i convivència religiosa. Mentre que Layale (Nadine Labaki) i mestressa de la perruqueria és cristiana i sempre està a l'espera del seu amant casat, Nisrine és mussulmana i s'ha concedit la llibertat de mantenir relacions abans del matrimoni però no se'n lliura del pes de la tradició en el moment de casar-se.
Yamal té 50 anys i no accepta el pas del temps. Fa servir totes les estrategies per aparentar jove i pateix molt.
Amb Rima s'introdueix el lesbianisme a través d'aquesta sensualitat manifesta en el món de la perruqueria. A Rima se li permet rentar els cabells a la seva clienta femenina preferida tot i que es preveu que aquesta relació no passarà del xampú.

Una clienta de 60 anys que encara sospira per amor... es maquilla i es pinta els ulls de color blau.
Aquestes tensions i contradiccions aporten a la pel.lícula una certa complexitat i un gust menys dolç que un caramel. La barreja de sucre, aigua i llimona es transforma en una pasta usada per les dones àrabs com a mètode tradicional de depilació. Tres elements que no són aliens a la pel.lícula. El sucre l'endolceix, la llimona li aporta acidesa i l'aigua la fa fresca i lleugera. També no és casualitat que al rètol afrancesat del saló de bellesa on hi posa "Belles" hi hagi caigut la "B".
Un film que vol anar una mica més enllà de les aparences. Entrar en un saló de bellesa per ser més belles sense deixar de ser "elles" amb tots els seus desigs, insatisfaccions i contradiccions i per suposat sense renunciar a parlar d'homes i sexe.



França i Líban 2007

16 comentaris:

Rita ha dit...

Vénen ganes de sortir corrents a veure-la, Joana. Gràcies per la recomanació! :-)

Joana ha dit...

Prenc nota! un cop més.
Quina magnífica critica Joana!!

Garbí24 ha dit...

Doncs si que pinta entretinguda...aquests temes sempre enganxen si es proposen be

sànset i utnoa ha dit...

Té bona pinta. A més a més, toca temes -com la sexualitat o la religió- de fervent actualitat.

*Sànset*

Filadora ha dit...

Buffff!!! jo també la vull anar a veure! entre la teva crítica i el vídeo! genial!!!!

PS ha dit...

Podriem organitzar un autocar per anar a veure-la! Pinta molt bé i a més parla d´una cosa que em te intrigada fa temps, la depilació halawa ;-)
Gràcies Joana.

novesflors ha dit...

Vull veure-la. Tal com la descrius, crec que m'agradarà.

Candela ha dit...

No me la perdo... gràcies.

Clint ha dit...

A mi em va agradar quan la van fer al plus!

Alyebard ha dit...

Je, je, jo ja la vaig veure. Hi tens molta raó, és molt bona.

nimue ha dit...

jo em vaig quedar amb ganes de veure-la en el cine però sé que m'encantarà el dia que la veuré! :))

kweilan ha dit...

Ja fa temps que la vull veure i tal com dius ha d'estar superbé.

el paseante ha dit...

Massa dones juntes. I a més depilant-se... M'espero a Torrente 5.

Esther ha dit...

mmm.... jo també l'anoto!!!! gràcies!

Jordicine ha dit...

La vaig veure en el seu dia i em va agradar força, JOANA. Bona elecció. Un petó i fins aviat.

Joana ha dit...

Rita,
Bones vacances!
Joana,
Gràcies! bon estiu!
Garbi,
temes recurrents...
Sànset,
Actuals, polèmics...
Filadora,
Ara no la fan. En Cd.
País secret,
Pinta bé i curiosa manera de depilar-se :)
Novesflors,
És del 2007!
Candela,
Bon estiu wapa!
Clint,
No m'estranya amb tantes "dones" :)
Alyebard,
Jejej :)me n'alegro aue t'agradés
Nimue,
Segur!Bon estiu!
Kweilan,
SEgur que no et decepciona!
Striper,
Una abraçada i bon estiu. No cal que et disculpis...
Passeante,
Estaries com peix a l'aigua allà al mig...depilant-te :)
Esther,
Bentornada!!
Jordicine,
Força vol dir que val la pena. Tu que en saps tant de cinema?
petons Jordi